Online marketing in de zorg power to the people

Kijk bij diensten of zorgmarketing al u meer wilt weten over marketing in de zorg.
U vindt daar meer informatie over onze zorgmarketing kennis, ervaring en praktijkopdrachten.

Online zorgmarketing in de praktijk

Marian Draaisma (Marketing Director Pluryn) en Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) schreven het boek Power to the people – Online marketing in de zorg. Dit boek over online zorgmarketing is een aansprekend vervolg op hun eerste boek over marketing in de zorg. Het boek is verkrijgbaar op Managementboek.nl.

De opkomst van de digitale zorgconsument

De komst van internet, sociale media, mobiel en apps heeft de Nederlandse gezondheidszorg flink opgeschud. Mensen klikken, liken, posten en reageren met hun pc, laptop of smartphone dat het een lieve lust is. De digitale zorgconsument is niet meer weg te denken en heeft nog steviger de touwtjes in handen.

De dialoog en samenwerking tussen mensen en organisaties is de afgelopen jaren volledig veranderd. Daarnaast kunnen we met nieuwe technologieën de zorg beter, goedkoper en klantgerichter maken. We praten over de kansen van digitale zorg, e-health en personalized healthcare om aan te geven dat de gezondheidszorg voor grote veranderingen staat.

Power to the people – online marketing in de zorg

In dit tweede boek van Power to the people over online marketing in de zorg staat de digitale zorgconsument centraal en hoe Pluryn daarop inspeelt. Daarmee delen we graag onze kennis en ervaring over de digitalisering van de zorg en het online marketingproces bij Pluryn.

Power to the people staat boordevol praktische inzichten, tips, praktijkvoorbeelden, concepten, modellen en tools. Het vormt een uitstekend hulpmiddel voor iedereen die zich wil oriënteren op online marketing in de zorg of zich bezig houdt met het uitstippelen van het online marketingbeleid.

Verkrijgbaar bij alle (online) boekwinkels

Het boek is verkrijgbaar bij alle (online) boekwinkels zoals Managementboek.nl.

Boekimpressie

Boekimpressie van Power to the people – Online marketing in de zorg (PDF). 

Eerste deel power to the people – marketing in de zorg

Het eerste deel van Power to the people over marketing in de zorg kwam in 2015 uit. Het beschrijft hoe je als zorgorganisatie markt- en klantgerichter wordt en hoe je marketing als nieuwe discipline invoert in de zorg. Het boek beschrijft hoe Pluryn dit heeft aangepakt en wat daarbij de belangrijkste lessons learned zijn geweest. Dit eerste deel van Power to the people – Marketing in de zorg is verkrijgbaar op Managementboek.nl.

Dit eerste deel werd enthousiast ontvangen en al snel kreeg Pluryn de vraag van andere zorgorganisaties: hoe pakken jullie online marketing aan? Dat was de aanleiding om het tweede deel van Power to the people te schrijven, volledig gericht op de digitale zorgconsument en de inrichting van het online marketingproces.

Interview met de auteurs door Managementboek.nl

‘De digitale zorgconsument heeft de touwtjes in handen’
Het boek ‘Power to people – Online marketing in de zorg’ gaat over de impact van de digitalisering op de zorg, de opkomst van de digitale zorgconsument en hoe je daar als zorgorganisatie met online marketing op kan inspelen. Het boek is geschreven door Marian Draaisma, Marketing Director bij Pluryn, en Sjors van Leeuwen, Indora Managementadvies en Zorgmarketingplatform.

Dit boek over online marketing in de zorg is een vervolg op het boek ‘Power to the people – Marketing in de zorg’ dat in 2015 verscheen. Dit eerste deel beschrijft hoe je als zorgorganisatie marktgericht wordt en hoe je marketing als nieuwe discipline kunt invoeren in een zorgorganisatie. In dit tweede boek staat de digitale zorgconsument centraal en de invulling van online marketing in de zorg. Aan de auteurs van beide boeken, Marian Draaisma (Marketing Director Pluryn) en Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies, Zorgmarketingplatform) stelden we de volgende vragen.

Waarom hebben jullie dit tweede boek geschreven?
Marian Draaisma: ‘Ons eerste boek over marketing in de zorg werd erg enthousiast ontvangen. We kregen steeds vaker de vraag van andere zorgorganisaties over hoe wij omgaan met de digitalisering in de zorg en de inzet van online marketing. Dat was de aanleiding om het tweede deel van Power to the people te schrijven, volledig gericht op de digitale zorgconsument en het online marketingproces. We hanteren een brede blik als het gaat om online marketing, we staan ook stil bij onderwerpen als digitale zorg (e-health) en arbeidsmarktcommunicatie. Dit keer ook met bijdragen van Pluryn-collega’s Robert Peters (digital marketeer), Jos van de Gruiter (content marketeer), Sanneke Langendoen (Innovatiemanager) en Albert van der Meer en Petra van der Weijde-Dam (managers HR).

Sjors van Leeuwen: ‘Een oude marketingwet luidt: wees daar waar je klant is. Tegenwoordig is dat vooral online, zeker als het om zorg en gezondheid gaat. De komst van internet, sociale media, mobiel en apps heeft de Nederlandse gezondheidszorg flink opgeschud. De digitale zorgconsument is niet meer weg te denken en heeft nog steviger de touwtjes in handen. Was marketing al nieuw voor de zorg, dan geldt dat nog meer voor online marketing. Zorgorganisaties lopen al snel tegen vragen aan als wat is het precies? Welke activiteiten horen daarbij? Hoe gaan we dat organiseren? Met welke tools? Het boek geeft antwoord op dit soort vragen en laat zien hoe Pluryn dit in de praktijk heeft aangepakt.’

Wat is de belangrijkste boodschap?
Marian Draaisma: ‘Het boek heeft niet één centrale boodschap, maar als ik er toch een moet noemen dan is het wel dat het draait om geïntegreerde marketing waarbij de klant echt centraal staat. De klant denkt niet in kanalen, media en touchpoints, die wil gewoon snel, gemakkelijk en goed geholpen worden. Ook vervagen de grenzen tussen online en offline en digitaal en analoog in snel tempo. De dialoog en samenwerking tussen mensen en organisaties is de afgelopen jaren volledig veranderd. We spreken daarom liever over geïntegreerde marketing waarin online en offline en nieuwe en traditionele marketing naadloos op elkaar zijn afgestemd. Met als startpunt de klant met zijn klantreis.’

Sjors van Leeuwen: ‘Met de komst van internet, sociale media, apps en mobiel is de klantbenadering en het marketingvak flink veranderd. Vandaar dat je in het boek onderwerpen tegen komt als klantbeleving, klantpersona’s en klantreizen, storytelling, contentmarketing, sociale media, SEO en SEA, online reputatiemanagement, innovatie (e-health), personalisatie, data-analyse en employer branding voor het werven en behouden van talent. Ook passeren 15 belangrijke ontwikkelingen en trends de revue. Van interactieve video tot personalized healthcare en kunstmatige intelligentie. Die gaan de komende jaren een grote impact hebben en zorgorganisaties moeten daarmee aan de slag.’

Wat is het 4V-model precies?
Marian Draaisma: ‘Het boek staat vol met inzichten, praktijkvoorbeelden, communicatieconcepten, modellen en tools. Het 4V-model is daar één van. Het beschrijft de vier fasen van de klantreis waarbij het allereerst draait om vindbaar te zijn voor de klant om daarna met de juiste boodschap via het juiste kanaal en op het juiste moment de klant te verleiden, te veroveren en te verbinden. Het 4V-model kan een handig hulpmiddel zijn om, uitgaande van de reis van de klant, de online marketingstrategie verder in te vullen met online en offline doelen acties, middelen en budgetten.’

Sjors van Leeuwen: ‘Ik vul dit graag aan met het Digital Health Center en Living Lab van Pluryn, dat zijn mooie ontwikkelingen. Innovatie wordt steeds belangrijker, nieuwe technologie biedt volop kansen om de zorg beter, goedkoper en klantgerichter te maken. Om dat proces te versnellen is Pluryn jaren geleden gestart met het Living Lab voor cocreatie met cliënten. Dat is uitgegroeid naar een landelijk werkend Digital Health Center voor samenwerking en opschaling van in de praktijk bewezen innovaties. Met behulp van de website www.digitalhealthtool.nl wordt de vraag van cliënten naar slimme oplossingen en het innovatieve aanbod van ontwikkelaars en leveranciers samengebracht. Ik noem dat soort initiatieven wel eens de plaats ‘where innovation meets marketing’. Als je die twee werelden goed weet te combineren heb je goud in handen.’

Hebben jullie tot slot nog een advies aan zorgorganisaties?
Marian Draaisma: ‘Dé manier voor marketeers om in deze dynamische omgeving succes te hebben is het begrijpen van markten en klanten. Dat lukt alleen als je dagelijks in gesprek bent met de wereld om je heen. Met aandacht voor levenslang leren en skills van de 21e eeuw zoals creativiteit, initiatief nemen en samenwerken. Digitale transformatie is een ‘must’ en je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Vind het wiel niet alleen uit maar betrek medewerkers, klanten, partners en frisdenkers van buiten bij verbetering en innovatie. Investeer in kennis, ervaring, systemen en tools. Online marketing is een vak apart en de kosten gaan ook hier voor de baat uit.’

Sjors van Leeuwen: ‘Het begint met een visie, want het is zoals ze in Japan zeggen: “Visie zonder actie is dagdromen. Actie zonder visie is een nachtmerrie.” Dus samen het antwoord vinden op vragen als: hoe zien wij de toekomst? Welke rol speelt digitalisering daarbij, voor ons? Wat betekent dat voor ons bedrijfsmodel, hoe combineren we online en offline zorg en wat wordt de rol van e-health en (online) marketing? En niet onbelangrijk: hoe wil je die digitale transformatie realiseren, op welke manier en wat is daarvoor nodig? Te vaak blijven innovaties steken in de experimenteer- en pilotfase. In turbulente tijden zijn visie en strategie belangrijker dan ooit om de ‘stip op de horizon’ helder te krijgen, de juiste koers te bepalen, de interne organisatie te mobiliseren en de snelheid en wendbaarheid van de organisatie te vergroten. Online marketing is daarin slechts een schakel.’

Kijk bij diensten of zorgmarketing al u meer wilt weten over marketing in de zorg.
U vindt daar meer informatie over onze zorgmarketing kennis, ervaring en praktijkopdrachten.

^ Naar boven