Marketing in de zorg – Power to the people

De Nederlandse gezondheidszorg is de laatste jaren sterk veranderd. De steeds kritischer wordende patiënt en cliënt staan centraal en gemeenten en verzekeraars ontpoppen zich als kritische zorginkopers. Het draait om klantgerichte, innovatieve en doelmatige oplossingen. Zorgorganisaties moeten marktgerichter, klantgerichter en ondernemender worden om te kunnen blijven bestaan.

Wilt u meer weten over onze zorgmarketing kennis, ervaring en praktijkopdrachten, kijk dan bij Zorgmarketing.

Marketing in de zorg

Marketing in de zorg is een grote uitdaging. De omslag naar meer marktgerichtheid, klantgerichtheid en ondernemerschap is vaak lastiger dan gedacht. Veel zorgorganisaties worstelen met de vraag hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Power to the people
Power to the people beschrijft hoe je als zorgorganisatie marktgericht wordt en hoe je marketing als nieuwe discipline invoert in de zorg. Power to the people beschrijft hoe zorgorganisatie Pluryn dit vanaf 2008 heeft aangepakt en wat daarbij de belangrijkste lessons learned zijn geweest.

Marketing in de zorg - Power to the People

Lessons learned
Power to the people bevat praktische inzichten, praktijkvoorbeelden, concepten, ontwerpen en tips. Het vormt daarmee een inspirerend hulpmiddel voor iedereen die zich bezig houdt met (de invoering van) marketing in de zorg.

Power to the people beschrijft niet hoe de gezondheidszorg in elkaar zit, wat gereguleerde marktwerking is en het biedt geen kant en klare aanpak voor het opstellen van een zorgmarketingstrategie of –plan. Het boek geeft vanuit de ervaring van Pluryn wel antwoord op diverse vragen die bij veel zorgorganisaties leven zoals: wat is marketing en waarom moeten we ermee aan de slag? Hoe pakken we het aan en hoe krijgen we intern draagvlak? Wat wordt de rol van marketing en het takenpakket van de marketingafdeling, hoe regelen we het marketingproces in en hoe zorgen we voor een goede samenwerking tussen marketing en zorg? Met diverse voorbeelden uit de praktijk en handige informatie biedt het boek een leerzaam kijkje in de marketingkeuken van Pluryn.

Inhoudsopgave Power to the people:
1. Waarom marketing in de zorg?
2. De marketinguitdaging bij Pluryn
3. Van visie naar actie naar resultaat
4. Strategische positie van marketing
5. Marketing als veranderingsproces
6. Marketingafdeling als kritieke succesfactor
7. Bouwen van een sterk merk
8. Het vervolg
Bijlagen

Power to the people wordt uitgegeven door Pluryn en is geschreven door Marian Draaisma (Marketing Director Pluryn) en Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies). Coolbrand heeft voor het ontwerp en de opmaak gezorgd. Met dit boek delen wij graag onze kennis en ervaring over de invoering van marketing in de zorg en de omslag naar meer marktgerichtheid, klantgerichtheid en ondernemerschap.

Marketinginspiratie
Wij hopen dat dit boek een inspiratiebron is voor bestuurders, directeuren en managers in de zorg om serieus met marketing aan de slag te gaan en dat zij de ervaringen, tips en voorbeelden kunnen gebruiken bij het uitstippelen van hun eigen marketingaanpak. Veel leesplezier en wij horen graag je reactie!

Boekimpressie
Bekijk de boekimpressie van Power tot the people.

Power to the people is te koop op Managementboek.nl en bij alle andere bekende (online) boekwinkels.

Enkele reacties van (zorg)managers uit de praktijk over Power to the people:
“Geweldig boek! *** Mooi stuk werk. *** Prachtig hoe in dit boek het vak ‘marketing in de zorg’ in haar diversiteit is weergegeven. Een vak waar ik trots op ben. *** Geweldig. Ik was te laat. Dus in de gaten houden deze bestseller! *** Mooi zo’n groots uitgewerkt praktijkvoorbeeld uit de zorg. Ik ben direct begonnen met lezen en de eerste hoofdstukken vind ik erg inspirerend. Voor mij bruikbaar binnen onze organisatie en vast ook andere organisaties. ***  Gefeliciteerd met het prachtige boek. Er staat veel waardevolle informatie in en ik vind het prachtig vormgegeven! *** Power to the people hapt heerlijk weg. Super inspirerend. Geweldig om de inbedding vanuit dit perspectief te lezen.*** Prachtig boek (ook mooi vorm gegeven!). Komt goed uit in verband ons strategisch beleidsplan. *** In één keer uitgelezen: Power to the people over Marketing bij Pluryn. Inspirerend en leerzaam!”

^ Naar boven