Doeltreffende strategie

Visie, ambitie, kiezen en actie
De wereld en uw markt veranderen steeds sneller en dat vraagt om continue aanscherping van strategie en beleid. Welke keuzes maakt u, welke prioriteiten stelt u en hoe krijgt u draagvlak voor uw plannen?

Strategie betekent keuzes maken

Strategie geeft antwoord op drie vragen: (1) hoe u uw ambities en strategische doelen realiseert, (2) hoe u adequaat inspeelt op snel veranderende omstandigheden en (3) hoe u duurzaam concurrentievoordeel opbouwt. Veel organisaties slagen er niet in om een goede strategie te ontwikkelen doordat men een slecht beeld heeft van de markt, de concurrentie en de (on)onmogelijkheden van nieuwe innovaties. Strategie gaat over keuzes maken op vele gebieden. Wat gaat u wel, en wat gaat u juist niet (meer) doen?

De wereld verandert (sneller) voor altijd

De snelheid waarmee veranderingen op organisaties afkomen is groot en wordt dikwijls onderschat. Daardoor ontbreekt vaak het urgentiegevoel om in beweging te komen. Maar de noodzaak is zeker aanwezig of u nu in de gezondheidszorg, financiele dienstverlening, sport, recreatie en toerisme, non-profit of zakelijke dienstverlening actief bent. Heeft u een goed beeld van de ontwikkelingen die voor u relevant zijn en is uw strategie daarop aangepast? Laat u verrassen en inspireren door onderstaande video.

De kern van een goede strategie  

De kern van een goede strategie is een onderscheidende bedrijfspositionering. U pakt het simpelweg anders en slimmer aan dan uw naaste concurrenten. Een onderscheidende bedrijfspositionering geeft antwoord op vier belangrijke vragen: (1) welke markten en klanten gaat u bedienen, (2) in welke functionele, sociale en/of psychologische behoeften gaat u voorzien?, (3) met welke kernproducten en -diensten en (4) op welke onderscheidende manier? Hierbij zijn scherpe keuzes nodig in wat uw organisatie kan en wil doen.

Hoe komt u tot een doeltreffende strategie?

Naast het opstellen van een heldere strategie, is het snel en goed implementeren van die strategie minstens zo belangrijk. Want het is zoals de Japanners zeggen: ‘visie zonder actie is dagdromen, actie zonder visie is een nachtmerrie’. Uit onderzoek blijkt echter dat veel bedrijven en organisaties moeite hebben met het ontwikkelen van een nieuwe strategie. De omstandigheden vragen echter om een snel en doortastend optreden. De vraag is dan, hoe pakt u deze ‘uitdaging’ aan? Wat is in uw geval de beste aanpak?

Leg uw strategievraag aan ons voor

Wij hebben veel ervaring met uiteenlopende vragen op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Neem contact op voor meer informatie of voor een vrijblijvend gesprek. Of meld u aan voor onze nieuwsbrief.

^ Naar boven