Leestips voor recente managementboeken

Hieronder staan diverse management- en marketingboeken die grotendeels de laatste tien jaar zijn verschenen en het lezen zeker waard zijn.

Meer dan 200 leestips van managementboeken in willekeurige volgorde:

1. Het Merk Mens – Fons van Dyck
2. De Blauwe Oceaan (Blue Ocean Strategy) – W. C. Kim en R. Mauborgne
3. Differerentieren moet je leren – J. Trout en S. Rivkin
4. Zapklare Brokken – H. van Dijk
5. Superbrands – R. van Kralingen
6. Internet Strategie – Ben Tiggelaar
7. Productontwikkeling en marketing – E.J. Hultink en J. Schoormans
8. Build To Last – Jim Collins
9. Good To Great – Jim Collins
10. Reputatiemanagement – C.J. Fromburn en C.B.M. van Riel
11. WZGD (Wat Zou Google Doen) – J. Jarvis
12. Het slimme onbewuste – Ab Dijksterhuis
13. Koop mij (Buy-ology) – Martin Lindstrom
14. Klantenloyaliteit – Marnix Bugel
15. De emotiemarkt – Susanne Piet
16. Invloed – R.B. Cialdini
17. De beleveniseconomie – B.J. Pine en J.H. Gilmore
18. Finest 50 e-commerce reeks – Jungle Minds
19. Ervaren maar veranderlijk, het consumentengedrag van de vijftigplusser – D. Sikel en E. Keehnen
20. Redefining HealthCare – M. Porter en E.O. Teisberg
21. Als Disney de baas was in uw ziekenhuis – Fred Lee
22. De Plakfactor – D. Heath en C. Heat
23. Purple Cow – Gehaktballen met slagroom – Seth Godin
24. De discipline van de marktleiders – Treacy & Wiersema
25. Hoe krijg ik ze zover? – F. van Luijck
27. Doen en Dromen, durven, doen – Ben Tiggelaar
28. Excellent onderhandelen – Fisher, Ury en Patton
29. Zorgmarketing in de praktijk – Sjors van Leeuwen 😉
30. Barbaren aan de poort – Bryan Burrough en John Helyar
31. Free – Chris Anderson
32. The Long Tail – Chris Anderson
33. Eckarts Notes – Eckart Wintzen
34. Groundswell – Li en Bernoff
35. De Prooi (ABN-AMRO) – Jeroen Smit
36. Blauw Bloed (Postbank) – Wichert van Engelen
37. De Grote Recessie – Ewijk & Teulings van het CPB
38. CRM in de praktijk – Sjors van Leeuwen 😉
39. Brein boek voor managers – Paul Postma
40. Handboek Communities – Erwin Blom
41. De Managementmyhe – Matthew Stewart
42. Zomerspelers – Carol Velthuis
43. Hoe beslissen wij – J. Lehrer
44. Overtuigend debatteren – van der Geer & Kroes
45. Gedoe komt er toch – J. Swierenga, J. Jansen
46. How Customers Think – Gerald Zaltman
47. Alles is anders in de zorg – J. Maljers en W. Wansink
48. Business Blunders – F. Reichardt e.a.
49. BrandFlow – M. Jansen
50. Niemand regeert – Marc Chavannes
51. Connect! (social media en leiderschap) – Menno Lanting
52. Nina (Brink – World Online) – Eric Smit
53. Emotionele innovatie – Roland en Rogier van Kralingen
54. De Vastgoedfraude – V. van der Boonen G. van der Marel
55. Ruwe Wereld – de nadagen van het olietijdperk – Peter Maass
56. Business Model Generation – Alex Osterwalder e.a.
57. De Ultieme Kudde – Mark Earl
58. We hebben een beller (verhaal achter omslag KPN) – B. van de Weert
59. De Conversation Manager – Steven van Belleghem
60. Uw klant als ambassadeur (geheim van mond-tot-mondreclame) – Sjors van Leeuwen 😉
61. Laat met je Merk spelen (gaming & branding) – Bart Hufen
62. Verlichting in business – Kees Klomp & Cor Hospes
63. Mijn tafelheer heet Plato – Rob Wijnberg
64. Diagnose 2025 – Toekomst gezondheidszorg – P. Idenburg en M. van Schaik
65. De Woekerpolisaffaire – Kees Kooman
66. Marketing 3.0 – Philip Kotler e.a.
67. Het Marketingwiel – Marketing voor ondernemers – Sjors van Leeuwen 😉
68. De toekomst van de gezondheid – Adiedj Bakas
69. Ijs verkopen aan eskimo’s (de psychologie van overtuigen) – P. van Goethem
70. Klantloyaliteit in de 21e eeuw – Maak van klanten, loyale klanten – Sjors van Leeuwen 😉
71. Uitverkocht! (welkom in de aandachtseconomie) – J. Stolze
72. Focus op Fans – Het boek over brandactivation – W. Michels en Y. Michels
73. De C2B (crowdsourcing) Revolutie – R. van Meer en T. Meuleman
74. Het geheim van een goede strategie – R. Rumelt
75. Verhoog je gunfactor – M. Cobben
76. Alles heeft een prijs – E. Porter
77. Business Exposed – Analyse van de CEO wereld – Freek Vermeulen
78. Get Connected – CRM in de podiumkunsten – Sjors van Leeuwen en Pieter de Rooij 😉
79. Porn voor bankiers – Hans Eysink Smeerts
80. De nieuwe regels van social media – Meerman Scott
81. Handboek Online Marketing – Patrick Petersen
82. Mobile Marketing – strategie en praktijk – K.R. Vermeulen
83. Be Useful – Jeroen Geelhoed en Salem Samhoud
84. Brand Design – Vormen en vormgeven van merken – Ruud Boer
85. Meestersprekers – Farah Nobbe en Nathalie Holwerda
86. Het einde van de winkels? (de strijd om de klant) – Cor Molenaar
87. Karmanomics (wat bedrijven van het boeddhisme kunnen leren) – Kees Klomp
88. Congo – David Reybrouck (geen managementboek, maar erg goed)
89. Graaiers of redders – gevolgen van marktwerking – W. Dicke, B. Steenhuisen e.a.
90. Ster-Ondernemingen – Groeistrategien in een veranderend businesslandschap – H. Bakker, M. Boersma
91. Het begint met een idee – Verslag TEDx Amsterdam – Els Vader
92. Ons feilbare denken – Daniel Kahneman
93. De Conversation Company – Steve van Belleghem
94. Het begint met Waarom – Simon Sinek
95. Groeimodellen – Creeer nieuwe business – Y. Mandour, K. Brees, R.Wening
96. Organisatie-ontwikkeling met Theory U – Esther de Haan, Eva Beerends
97. Niet alles is te koop – M.J. Sandel
98. Michael Porter De Esentie – J. Margretta
99. Van Weerstand naar Veranderbereidheid – E. Metselaar, A. Cozijnsen, P. van Delft
100. De strijd om de toekomst – C.K. Prahalad, V. Ramaswamy
101. Positioning – the battle for your mind – Al Ries en Jack Trout
102. De Tao van Service – Inspiratiegids voor klantgevoelige service – E. de Haan
103. De strijd om de toekomst – G. Hamel, C.K. Prahalad
104. De grootste managementdenkers aller tijden – Ian Wallis
105. Denken als een generaal – Twaalf slimme strategien van het slagveld – Michiel Janzen
106. Verdiende aandacht – Klaas Weima
107. De kunst van het heldere denken – Rolf Dobelli
108. De guerrillamarketingrevolutie – Van noodgreep naar noodzaak – Cor Hospes
109. Hegarty over reclame – Een idee transformeren tot magie – John Hagerty
110. Bonus – in bankenland – Kilian Wawoe
111. Internal branding in de praktijk – Marc van Eck, Niels Willems en Ellen Leenhouts
112. Gratis maar niet goedkoop – Kostbare wording van De Pers – Govert Schilling
113. Klant in de driver’s seat – Klantgedreven innoveren – Sjors van Leeuwen 😉
114. De Koopknop – Martin de Munnik
115. Reizen zonder John – Op zoek naar America – Geert Mak
116. MBA in 1 dag – Ben Tiggelaar, Joel Aerts
117. Innovatie Blunders – Sjors van Leeuwen 😉
118. Wat denkt China – De nieuwe wereldorde volgens Chinees model – Mark Leonard
119. Mastering Management in crisistijd – Paul Soman, Ravi Mattu
120. Succesvolle portfolio’s – Portfoliomanagement in de praktijk – M. Laar, K. de Gier, W. de Wolff
121. Samen slimmer – Hoe de ‘wisdom of crowds’ de samenleving zal veranderen – Maurits Kreijveld
122. Goed nieuws uit Nederland – Vijftig inspirerende innovaties uit 2011 – PDMA.nl
123. Goed nieuws uit Nederland – Vijftig inspirerende innovaties uit 2013 – PDMA.nl
124. Eigenwijs aan de slag – W.C. Taylor, P. LaBarre
125. The Lean Startup – Eric Ries
126. Cross Channel Excellence – Mike Hoogveld
127. Bitsing – Frans de Groot
128. Wat bezielt mijn klant – Gerco Rietveld
129. Adempauze voor leider – D. Luce, B. McDermott
130. Strategic Agility – Concurrentievoordeel in turbulente tijden – Sjors van Leeuwen, Mark Hulshof, Jesse Meijers 😉
131. The Consumer Consulting Board – Insites Consulting
132. Anatomie van de verleiding – P. Postma
133. Waarom stoommachines geen Chinese uitvinding is – Maarten van Rossum
134. Pizzabakker – de 13 slimste ondernemerstips – R. P. Brady, M. Beenink
135. Neuromarketing – Eric van Arendonk
136. Amerika in verval – E. Luce
137. MoestuinManagement – Ellen van Bodegom
138. De terugkeer van het algemeen belang – Roel Kuiper
139. Briljante Businessmodellen – Kemperman, Geelhoed, Op ’t Hoog
140. Briljante Businessmodellen in de zorg – Kemperman, Geelhoed, Op ’t Hoog
141. Groene Intelligentie – Belang van ecologie voor een eerlijke markt – Daniel Coleman
142. Verboden voor klanten Wij houden van fans – J. van Wingerden, W. Schuurmans
143. Het moment van inzicht – Nieuwe business ontdekken in een veranderende markt – C. Madsbjerg, M. Rasmussen
144. Zakendoen in de nieuwe economie – Marga Hoek
145. Klanthelden in de 9+ organisatie – Berry Veldhoen, Stephan van Slooten
146. Frontrunners – Roland van Kralingen
147. Succesvolle contentmarketing in de zorg – Richard van Berkel
148. Power to the people – Marketing in de zorg – Marian Draaisma, Sjors van Leeuwen. 😉
149. Exponentiele organisaties – Salim Ismail, Yuri van Geest
150. Social media in zorg en welzijn – Maaike Gulden, Juliette van der Wurff
151. De blauwe oceaan (Blue Ocean Strategy) – Herziene editie – Chan Kim, Renee Mauborgne
152. Reinventing organizations – Frederic Laloux
153. Bitsing – Garanties voor groei – Frans de Groot
154. CEX SELLS –  van Dongen Crombags, Wietzes
155. De kracht van platformen – Maurits Kreijveld
156. Big Bang Disruptions – Larry Downes, Paul Nunes
157. Briljante businessmodellen in finance – Kemperman, Geelhoed, Op ’t Hoog
158. E-Business – Marjolein Visser, Berend Sikkenga
159. Customer Innovation – Marion Debruyne
160. Omnichannel in retail – Gino van Ossel
161. Waarde Propositie Ontwerp – Alex Osterwalder, Yves Pigneur e.a.
162. Het Innovatiedilemma – C.M. Christensen
163. Management Mythes – Glenn van der Burg
164. Diagnose Zorginnovatie – P. Idenburg, M. van Schaik
165. Werken aan de wakkere stad – Jan van Ginkel, Frans Verhaaren
166. De Virgin Way – Richard Branson
167. Management Control – Maurice Fransen, Michelle Arets e.a.
168. IDNA duurzaam innoveren – Harry van der Schans
169. Strategie en management – Hans Veldman e.a.
170. Business Bloopers – F. Reichardt, E. van Eunen, T. van Eunen
171. Reinventing organizations – Frederick Laloux
172. Het businessmodellenboek (Business Model Navigator) – O. Gassman, M. Csik, K. Frankenberger
173. The Network Always Win – Peter Hinssen
174. Wie krijgt wat en waarom – De nieuwe economie van koppelingsmarkten – Alvin E. Roth
175. Nieuwe businessmodellen in consulting: changing the game – A. de Man, M. de Man, A. Stoppelenburg
176. Het Membership Model – Robbie Kellman Baxter
177. Voodoo marketing – Ronald Voorn
178. Triggers – Marshall Goldsmith
179. De Groeispiraal – Jack Korsten
180. Altijd prijs – Frans Visser
181. Heineken in Afrika – Oliver van Beemen
182. Hoe word ik een speedboot – Menno Lanting
183. Vooruit kijken en terug redeneren – David Yoffie, Michael Cusumano
184. Freedom, Inc. – Isaac Getz, Brian Carney
185. De Superpromoter – Rijn Vogelaar
186. Social media? Social business! – Veen, Maas, Delfgouw, Gerrits
187. De perfecte positionering – Julian Stevense
188. Service Excellence – Jean-Pierre Thomassen, Eric de Haan
189. Agile Managen – Mike Hoogveld
190. De wendbare organisatie – Leo Kerklaan
191. Zo vernieuw je je businessmodel – Mandour, Brees, van der Heijden
192. Suits & Hoodies – Quintin Schevernels
193. Marketing met ballen – Rudy Moenaert, Henry Robben
194. Cor Boonstra – Manfred Bik
195. Het nieuwe normaal – Jacques Pijl
196. Slimmer, sneller, beter – Charles Duhigg
197. Het innovatiedoolfhof – Gijs van Wulfen
198. Hoe Agile is jouw strategie? – Zo kun je snel en wendbaar ondernemen – Sjors van Leeuwen 😉
199. Ondernemer in 100 dagen – Thomas Blekman
200. Agile Marketing – Adrie Dolman
201. Succesvol organiseren in de zorg – Marcel van Marrewijk, Jan Jaap Brouwer
202. Het geheim van E 100.000 per jaar – Laura Babeliowsky
203. Postkapitalisme – Paul Mason
204. De kracht van het Paradijs – Jonathan Holslag
205. Vroom en Dreesman – De opkomst en ondergang – P. Hondelink, R. Otto
206. De Plug & Play organisatie – Winnen in een digitale wereld – Maurits Kreijveld
207. Management in Singularity – Van lineair naar exponentieel management – T. Blommaert, S. van den Broek
208. De pijnbank – De problemen van de Rabobank – Nils de Heer
209. Key-accountmanagement – Marian Dingena
210. Handboek Betekenisvol ondernemen – Kees Klomp, Stefan Wobben, Jesse Kleijer
211. Klantsignaalmanagement – Anna van der Zaa
212. Stalen zenuwen – Ger Post
213. Het DoDo-effect – Gyuri Vergouw
214. The Responsive Enterprise – V. Kapoor, R. van Solingen
215. Ontwerp betere business – Patrick van der Pijl e.a.
216. Pre-suasion – R. Cialdini
217. Meer Winst – Stefan Stremersch
218. De Marketingorganisatie van de toekomst – Rob Beltman
219. Share – Pieter van de Gling, Herman van Sprang
220. Move before you’re ready – Simon van der Veer, Linde Peters
221. Strategie is Executie – Jaques Pijl
222. De succesillusie – Richard Engelfriet
223. Game Changers – A. van den Oord, A. van Witteloostuijn e.a.
224. Het Werkt! – Hoe zorginstelling Philadelphia meer doet met minder regels – Johan Faber
225. Big Data Marketing – Paul Postma
226. Gastgevers in Geluk – Luc van Bussel
227. The Digital Excellence Challenge – Matthijs van den Broek
228. Briljante businessmodellen in food – J. Kemperman, J. Geelhoed, J. op ’t Hoog
229. De wet van paracetamol – Zo vernieuw je de waardepropositie van je aanbod – Paul Moers
230. De kracht van platformstrategie – Cor Molenaar
231. Nooif Af – Martijn Aslander, Erwin Witteveen
232. Marketingplan ToDay – Zes vragen die iedere ondernemer zich moet stellen – Albert Zeeman
233. De commerciele revolutie in B2B – Wessel Berkman
234. 100% Service – Klantgericht innoveren bij de overheid – H. Kunst, M. van Rooden, M. Vos, E. Swart
235. De disruptieparadox – In 5 stappen naar echte vernieuwing – Menno Lanting
236. Denken als een startup – Mike Hoogveld
237. De relatie-economie – Xavier van Leeuwe, Matt Lindsay, Mathijs van de Peppel
238. Denk als een startup – Mike Hoogveld
239. Slim en Groen – De economie van de toekomst – Willem Vermeend, Ruurd Koornstra
240. De managementideeenfabriek – Stefan Heusinkveld

U kunt deze boeken vinden en bestellen op Managementboek.nl.

Lees recensies van verschillende managementboeken

Sjors van Leeuwen heeft over verschillende boeken recensies geschreven. Die recensies vindt u op mijn weblog (zoek de titel van het boek) en op de website van Managementboek.nl

^ Naar boven