Geheim van mond-tot-mondreclame en Word Of Mouth (WOM)

De laatste jaren wordt het bereik en de impact van mond-tot-mondreclame (Word Of Mouth (WOM), buzzmarketing en viral marketing) steeds groter en daardoor steeds meer van strategische waarde. Dit komt vooral door de combinatie van internet, mobiele telefoons, social media en steeds expressier wordende consumenten. Meer weten? Vraag het ons of vraag het gratis e-book aan over ‘Uw klant als ambassadeur – het geheim van succesvolle mond-tot-mondreclame’.

Iedereen is deskundige

Iedereen is zo langzamerhand auteur, journalist, deskundige en medium tegelijk en plaatst gevraagd en ongevraagd video’s, foto’s, berichten, meningen, ervaringen en reviews over bedrijven, merken en producten op websites en online communities. Informatie die de merkvoorkeur en het aankoopgedrag van medesurfers en andere consumenten in positieve dan wel negatieve zin beïnvloeden.

Consumenten vertrouwen consumenten via mond-tot-mondreclame en WOM

Consumenten zien andere consumenten (gelijkgestemde groepsgenoten) als een objectieve, neutrale bron. Talrijke sociale verbanden, waaronder het sociale web, verbinden deze consumenten met elkaar in de fysieke en digitale wereld. Mensen hebben volgens recent onderzoek dan ook meer vertrouwen in gewone mensen dan ‘deskundigen’ en andere hoogwaardigheidsbekleders.

Consumenten zoeken zekerheid door mond-tot-mondreclame en Word Of Mouth (WOM)

Consumenten zoeken zekerheid bij de aanschaf van producten en diensten. Zeker bij producten en diensten die nieuw zijn, kostbaar zijn of waarbij het afbreukrisico voor de koper groot is, zoals in de gezondheidszorg of bij bedrijven en producten die men niet kent. Die zekerheid krijgen consumenten volgens Amerikaans onderzoek uit 2004 vooral door aanbevelingen van vrienden (76%).

Mond-tot-mondreclame wordt steeds meer beschouwd als een van de factoren die het individuele gedrag van mensen bepaalt, in het bijzonder hun aankoopgedrag. Daarom werd in de VS in 2004 de ‘WOMMA’ opgericht, de ‘Word Of Mouth Marketing Association’. Op hun website staan handige onderzoeksrapporten en handleidingen over hoe om te gaan met ‘WOM’.

7 gouden regels voor mond-tot-mondreclame en Word Of Mouth (WOM)

Bij mond-tot-mondreclame gaat het erom wat mensen zeggen en met elkaar doen. Dat telt, niet wat bedrijven willen vertellen. Bij Word Of Mouth gaat het erom consumenten aan te moedigen wat ze al doen, ze te helpen elkaar te ontmoeten en verdere gesprekken en interacties te bevorderen. Op basis van authenticiteit, gelijkheid, gulheid en creativiteit. De centrale WOM vraag daarbij is: hoe krijg ik mijn doelgroep (sociale kudde) aan het ‘praten’ zodat ze elkaar beïnvloeden ten gunste van mijn bedrijf, merk of product? Het antwoord is eenvoudig, maar makkelijker gezegd dan gedaan: wees interessant genoeg om over te praten!

Zeven gouden regels om een interessant bedrijf, merk of product te worden waar mensen graag over praten en graag bijhoren:

  1. Richt je op een ‘hoger’ doel.
  2. Wees echt!
  3. Maak je belofte waar.
  4. Biedt sociale en emotionele meerwaarde.
  5. Wees spraakmakend.
  6. Betrek klanten erbij.
  7. Zorg voor een ultieme klantbeleving.

Investeren in mond-tot-mondreclame en Word of Mouth (WOM) loont

U kunt natuurlijk kiezen voor korte termijn succes door een opvallende reclame te maken, een slimme verkoopactie te bedenken of een leuke viral te maken. Dat kan de aandacht voor uw merk en de verkoopcijfers voor even positief beïnvloeden. Maar de praktijk leert dat de kans op succes gering is én hoogstens tijdelijk van aard. Denk bijvoorbeeld aan de ‘paarse krokodil’ reclame van Ohra. Consumenten worden pas echt en langdurig geactiveerd als het onderwerp ze echt ‘raakt’. Investeren in mond-tot-mondreclame loont dan ook vooral vanuit een lange termijn perspectief, daarbij rekening houdend met de 7 gouden regels van Word Of Mouth (WOM) en te beginnen met het formuleren van een aansprekend ‘hoger’ doel.

Meer lezen? Vraag het gratis e-book aan over het geheim van succesvolle mond-tot-mondreclame.

^ Naar boven